به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گلزار و گل ‌زارش

پایگاه خبری فولاد ایران - نخستین بار نام «رحمان گلزار» را از حسین مرعشی شنیدم، گل‌زارش را اما خیلی پیش‌تر دیده بودم.

خیلی‌ها چیزی از رحمان نمی‌دانند اما گل‌زارش را خوب می‌شناسند.

او خالق یکی از شاهکارهای معماری و شهرسازی ایران- اکباتان-است که در نیم قرن گذشته کسی نتوانسته شبیه شاهکارش خلق کند.

 

داستان رحمان گلزار و گل‌زارش اکباتان را در «جمعه نامه»ضمیمه هفتگی دنیای اقتصاد خواندم و توصیه می‌کنم شما هم مطالعه کنید.

 

داستانش از آن دست سرگذشت‌هاست که هم می‌تواند الگویی برای موفقیت باشد و هم درس سیاستگذاری دارد.

 

زمانی از حسین مرعشی شنیده بودم که در دهه ۷۰ از رحمان گلزار برای سرمایه گذاری در طرح اتوبان تهران- شمال دعوت کرده بودند.گلزار هم گفته بود خوشحالم چون در باقی مانده عمر خود فقط فرصت اجرای یک پروژه بزرگ دیگر را دارم و آرزوی من این است که آن پروژه در ایران اجرا شود.

رحمان گلزار  داستان این دعوت را این گونه روایت کرده است: «پاریس بودم که آقای مرعشی تماس گرفت و گفت ما منتظر شما هستیم و امروز آقای رفسنجانی شهرک اکباتان را دیده‌اند و گفته‌اند چرا آقای گلزار نمی‌آید برای کشور کار کند. به آقای مرعشی گفتم که ممکن است من ممنوع الخروج یا ممنوع الورود باشم. گفت شما نگران نباش و بیا. با پسرم و دوستش که وکیل بود به ایران آمدم. وقتی وارد فرودگاه شدم، یک نفر منتظرم بود. یک پیکان هم آمده بود که من و همراهانم را به هتل برساند. روز بعد نزد آقای رفسنجانی رفتیم. سرصحبتمان که باز شد ایشان گفتند شما کاری برای کشور انجام دهید. سه چهار روز آنجا بودم و برگشتم. در مورد اینکه چکار می‌توانم انجام دهم، مطالعه کردم. آن زمان برای کار به ایرانی‌ها سخت پول می‌دادند. فکر کردم که جاده تهران به شمال را برای ایران بسازم.»

حسین مرعشی و اکبر ترکان پی‌گیر این پروژه بزرگ می‌شوند و قراردادی با گلزار می‌بندند. روزی که قرارداد امضا شده را برای دستور نهایی پیش مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌برند، ایشان دستور  می‌دهد موضوع در دولت برای تصویب نهایی مطرح شود اما شفاهی به حسین مرعشی می‌گویند از گلزار دعوت کردیم اما به نظرم نمی‌گذارند این کار انجام شود.

مرعشی می‌پرسد چرا؟ مرحوم هاشمی می‌گویند در ایران نمی گذارند کارهای بزرگ انجام شود.

از مرعشی این را هم شنیدم که تا کار شروع می‌شود، فشارها آغاز شده و با چند نطق قبل از دستور در مجلس و با چند گزارش منفی در روزنامه ها و احضاریه دادگاه ،گلزار را از کشور می‌رانند.

 

متن کامل گفت و گو: 👇

 

https://donya-e-eqtesad.com/بخش-جمعه-نامه-92/3479362-نیمه-پنهان

 

☑️محسن جلال‌پور

۱۶ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۲۹۰
کد خبر : ۴۸,۱۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید